maandag 7 december 2015

Kruidcake...

Een heerlijke cake voor in de winter.
Alleen al de geur die het huis vult...
 
 
Benodigdheden:
200 gram cakemeel
200 gram roomboter op kamertemperatuur
200 gram donkere basterdsuiker
4 eieren
1 eetlepel speculaas- of koekkruiden
2 theelepels speculaas- of koekkruiden
tulbandvorm
 
Speculaas- of koekkruiden kunnen per
 merk sterk verschillen van geur en smaak.
 
 Zelf heb ik een voorkeur voor de
 speculaaskruiden van de C1000.
 
Als iemand weet waar ik deze kruiden
 nu kan kopen hoor ik het graag.
 
 
Voorbereiding:
Verwarm de oven voor op 160 graden Celsius.
Plaats het rooster net onder het midden in de oven.
 
Vet de tulband goed in met boter
en bestuif daarna met gewone meel.
 
 
Beslag maken:
Nu kun je beginnen aan het maken van het beslag.

Roer de boter zacht en voeg de basterdsuiker toe.
 
Daarna voeg je de eieren er één voor één aan toe.
 
 Het volgende ei pas toevoegen als het eerste
 geheel is opgenomen in het beslag.
 
Je kunt hierbij al een klein beetje cakemeel toevoegen.
Dit voorkomt dat het beslag in de schift schiet.
 

Daarna de rest van het gezeefde cakemeel
 en de kruiden toevoegen.
Maak hier een egaal beslag van.
 
Doe het beslag in de tulband.
 
Plaats de tulband in de voorverwarmde oven
 op het midden van het rooster.
 
Zet de timer op 50 minuten.
 
Check met een satéprikker of de kruidcake gaar is.
De prikker moet "schoon" uit de cake komen.
 
Laat de cake een 10 minuten
afkoelen in de tulband.
 
 
Stort de cake daarna op een rooster
 en laat het verder afkoelen.
 
 
Mijn bevindengen:
 
Ik had mijn cake 60 minuten in de oven staan.
Het werd een luchtig cakeje dat vooral de
eerste dag zo erg lekker was om te eten.
 
Maar om het de dagen erna ook lekker
 te laten smaken is de bereidingstijd door mij
 in dit recept terug gebracht op 50 min..
 
 

 
 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het altijd leuk om iets van jullie te horen...