woensdag 29 mei 2013

Appel-cranberry kruimeltaart...

Appel-cranberry kruimeltaart
 Het recept is geschreven voor een bakplaat.
Gebruik je een springvorm dan heb je de helft nodig.

Benodigdheden:
600 gr zelfrijzend bakmeel
400 gram roomboter
320 gram witte basterdsuiker
1,5-2 kg zachtzure appels
2 eieren
suiker
kaneel naar smaak
100-150 gram cranberries
bakpapier

Roer de boter zacht en voeg de basterdsuiker toe.
Daarna voeg je de gezeefde bloem, het zout
 en 1,5 van het losgeklopt ei toe.
Kneed hier een samenhangende deegbal van.
Druk de bal wat plat en omwikkel dit met huishoudfolie.
Leg het daarna te rusten in de koelkast.


Mijn cranberries zien er nog een beetje bevroren uit.
Ik koop altijd een paar zakken met kerst in de aanbieding.
Die gaan direct de vriezer in.

Zo kan ik telkens net zoveel cranberries pakken als ik wil.
Het is niet erg als ze nog niet helemaal
 ontdooid zijn als de taart de oven in gaat.


Verwarm de oven voor op 170 graden Celsius.

Nu komt er een klus waar wat meer tijd in gaat zitten.
Het schillen en in blokjes snijden van de appels.
Ik gebruik vaak Elstars als ik bak.
Af en toe wat citroensap over de blokjes sprenkelen
 en wat door elkaar hutselen.
Dit voorkomt dat de appel te veel verkleurd.

Doe de appelsblokjes in een pan.
Hier doe ik een paar lepels suiker bij.
Laat de blokjes op een zacht pitje
 langzaam wat zacht worden.
Niet te lang op het vuur laten staan.
Het moet geen moes worden.
Voeg als laatste de kaneel toe.

Ik gebruik vrij veel kaneel in mijn bakprodukten.
 Als je je niet zeker voelt over de hoeveelheid
 ga dan uit van 2 theelepels.


Ondertussen is de deeg voldoende gekoeld
 en kun je deze uit de koelkast halen.
Knip een vel bakpapier op maat.
Dit leg ik op het aanrecht.
Leg daarop mijn deeg en rol het net zo lang uit
 tot het hele vel bedekt is.

Niet al te dik.
 Niet dikker dan een halve centimeter.
Overtollig deeg snij ik weg.
 Bewaar dit voor de crumble.

Schuif alles op de bakplaat en bekleed het deeg met de appels.
Strooi daar overheen de cranberries.


Maak nu de crumble door aan het overgebleven deeg
 wat extra bloem toe te voegen.
Wrijf dit tussen je vingers en duimen wat in elkaar.
 Net zo lang totdat ik de kruimels heb. 

Heb je crumble te weinig dan wat deeg bijmaken
 en weer wat extra bloem toevoegen.

Hou je crumble over dan kun je dit
 altijd invriezen voor een volgende keer.

Verdeel de crumble over het fruit.
Vergeet niet de randjes goed mee te nemen.

Daarna gaat alles de oven in,
die je hebt voorverwarmd op 170 graden Celsius.
Na ongeveer 45 minuten is de taart klaar.


Heerlijk met een bolletje vanille-ijs, een toef slagroom of een dot creme fraiche...
Veel bakplezier!!!

2 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor je goede wensen. Voor jou natuurlijk ook een geweldig 2015 gewenst.
    Jouw blog kende ik nog niet maar het ziet er mooi uit zo met deze achtergrond. En de recepten lijken me heerlijk! Deze kruimeltaart variant ga ik ook eens proberen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een leuke blog heb je! Ik ga zeker eens wat lekkers van je recepten uitproberen...

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het altijd leuk om iets van jullie te horen...